Knots

Als kind kon ik nooit begrijpen waarom mijn excentrieke en zeer mode bewuste oma bizarre en extravagante sieraden droeg. Als ik naar foto’s terug kijk, ziet ze er altijd geweldig uit en maken haar juwelen juist haar look helemaal af. Maar het heeft lang geduurd tot ik overliep naar het kamp van destatement pieces.

Toen op de middelbare school vriendin V. met een grote ring aan kwam zetten op een ochtend, vond ik hem zeker erg mooi, maar ik zag vooral ook de onpraktische kant van het object. Alles wat beweging moeilijker maakte was onhandig, en als tiener was ik al niet de handigste, dus waren ‘knotsringen’ en andere eigenaardigheden niet welkom in mijn wereld.

Op een gegeven moment drong het concept van il faut souffrir pour être belle door, waarschijnlijk toen ik begon met hakken dragen. Langzaam maar zeker durfde ik meer gewaagde items te kopen, zoals de ring die ik hierboven heb getekend: een vriendin stond aan de kassa bij de Mango, ik had helaas niks gevonden bij de uitverkoop dus was ik doelloos in een bak frutsels aan het rommelen. En toen zag ik de ring, een knots van een ding, vervaagd goud met zwarte stenen, maar hij was way too small. Toch ben ik ermee naar de kassa gerend, size doesn’t matter!

Eenmaal thuis werd ik echter met het probleem geconfronteerd dat het ondanks alle moeite nooit ging lukken om de geweldige knots aan mijn vinger te krijgen. Dus heb ik de achterkant open geknipt en de scherpe randjes geveild, waarna het makkelijk was de goede maat in te stellen en tada! ik kon mijn knots dragen! Het is nog nooit iemand opgevallen dat ik aan de ring heb geknutseld, behalve vriendje K. die op de ene of andere manier zelfs de kleinste details ziet.

Dit soort items hebben iets bijzonders wat niet altijd uit te leggen valt. In mijn geval is het de connectie met mijn oma en het geknutsel eraan die het tot een van mijn eigen statement pieces maakt. Elk stuk heeft zo zijn eigen verhaal, maar het zijn vaak details die het tot een geliefd en speciaal item maken. Een statement piece is uiteindelijk vooral wat je er zelf mee associeert en dus ook uitstraalt als je het draagt.

One comment

  1. Prachtige tekeningen, super blog. Keep up the good work!

Leave a Reply

